Η Μέδμη της Μεγάλης Ελλάδος

Η ελληνική πόλη Μέδμη ή Μέσμη
Μέσα στα σύνορα του Ροζάρνο βρίσκεται η περιοχή της αρχαίας ελληνικής πόλης της Μέδμης . Η σημερινή πόλη Ροζάρνο εμφανίστηκε κατά τη διάρκεια της βυζαντινής εποχής , η οποία αναφέρθηκε για πρώτη φορά σε ένα έγγραφο το 1037.

Η κυριότητα του Rosarno αμφισβητήθηκε σε μεγάλο βαθμό, λόγω της στρατηγικής σημασίας της για την επίβλεψη της εύφορης κοιλάδας του ποταμού Mesima ( παραφθορά το ονόματος Μέσιμα της Μέδμα ή Μέδμη ή Mέσμα ή Μέσμη όνομα από την παρακείμενη πηγή και την νύφη Μέσμα ) και ανακαταλήφθηκε από διάφορους εισβολείς συχνά τους μετέπειτα αιώνες.

 Ομάδα αναθηματικών προτομών θηλυκών θεοτήτων από την Μέδμη της Μ.Ελλάδας 6ος αι π.Χ.

Οι πρόσφατες έρευνες μας έχουν επιτρέψει να ορίσουμε μια νέα χρονολόγηση της ίδρυσης της πόλης, η οποία εκτιμάται τώρα στις αρχές του έβδομου αιώνα. π.Χ. και όχι περισσότερο από το μισό του 6ου, όπως είχε προσδιορίσει ο αρχαιολόγος Π. Όρσι , σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία … (S. Bonomi, στο Zoomsud 17 Οκτωβρίου 2013).

   ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ

Η Μέδμη ή Μέσμη  ή Μέσμα, ή Μέδμαήταν λοιπόν μια αρχαία ελληνική πόλη που ιδρύθηκε  από τους Επιζεφύριους Λοκρούς στην Μεγάλη Ελλάδα. Βρίσκονταν στην δυτική παραλία της Βρεττίας.,κατόπιν Καλαβρίας  Η πόλη κυριεύτηκε από τον τύραννο των Συρακουσών Δημήτριο το 388 π.Χ., και τα περίχωρα δόθηκαν στους Λοκρούς.

Η Μέδμη κοντά και από κάτω από το  σημερινό βυζαντινό Rosarno, μια αποικία ιδρυθείσα  στην  πλευρά της Τυρρηνικής θάλασσας προς τα τέλη του ίδιου αιώνα, μια περίοδο κατά την οποία οι Λοκροί ίδρυσαν εκεί επίσης την πόλη του Ιππωνίου.

Η πόλη μια κάποια χρονική περίοδο πρέπει  σημείωσε μεγάλη άνθιση, δεν είναι όμως πιθανόν να είχε νόμισμα πριν του 388 π.Χ.και πιθανά χρησιμοποιούσε της μητρόπολης  των Επιζεφυρίων Λοκρών  Φαίνεται μάλιστα ότι τα νομίσματά της είναι νεώτερα του 344 π.Χ. και ότι είναι κομμένα από στους Επιζεφύριους Λοκρούς.¨

Λίγα χιλιόμετρα βορειότερα μια πόλη συμπίπτει με τη ρωμαϊκή πόλη Νικοτέρα (Nicotera), την οποία  όμως, ο Στράβωνας, την ονομάζει  Εμπορειό , και εκεί τοποθετεί το λιμάνι της Μέδμης . Σήμερα, δυστυχώς, ο σύγχρονος οικισμός του Ροζάρνο έχει επικαλύψει ουσιαστικά τα ερείπια της αρχαίας πόλης της Μεγάλης Ελλάδας .

Κάτω από εδώ την σύγχρονη πόλη είναι θαμμένη η Μέδμη


Νομίσματα 
Στατήρ της Μέδμης του 350 – 340 π.Χ.
Τα νομίσματα των Μεσμαίων η Μεδμέων, αποτελούνται από κορινθιακούς στατήρες ομοίων των Λοκρών, αλλά με άλλες επιγραφές στην πίσω όψη, ενώ η μπροστινή όψη είναι ανεπίγαφη. Κοσμούνται δε με κεφαλή της Περσεφόνης, ή γυναίκας ή της θεάς Αθηνάς ή του Απόλλωνα, ή ανδρική.
Νόμισμα Μέδμης 340-330 π.Χ.- Κεφαλή Ναϊάδος Μέσμης ,ένδειξη του αμφορέα , και του Απόλλωνα με την αναγραφή ΜΕΣΜΑΙΩ(Ν)
Νόμισμα Μέσμης ή Μέδμης με κεφαλή της Κρηναίας Ναϊάδος Μέσμης  αναγράφει ΜΕΣΜΑ πίσω από την κεφαλή της Ναϊάδος υπάρχει αμφορέας χαρακτηριστικό των Ναϊάδων και δεξιά καθήμενος ο ποταμός Μέταυρος 340-330 π.Χ. Στην ελληνική μυθολογία οι Ναϊάδες ήταν νύμφες των γλυκών νερών, πηγών (κρηνών), ποταμών, λιμνών. Αναλόγως του τύπου ονομάζονταν Πηγαίες, Κρηναίες ή Κρηνίδες, Ποταμίδες, Λιμνάδες ή Λιμνακίδες, Ελειονόμοι κτλ. Περιγραφές των Ναϊάδων βρέθηκαν, μεταξύ άλλων, στη βιβλιοθήκη του Απολλοδώρου, Θεογονία του Ησιόδου και στην Ιλιάδα και την Οδύσσεια του Ομήρου.
 Η πίσω όψη εικονίζει , γυμνό άνδρα που κάθεται σε βράχο με σκυλί, άλλοτε με  άλογο που καλπάζει και την  Νίκη στεφανηφόρο. Η εικονιζόμενη γυναίκα στην άλλη όψη  νομίζεται ότι είναι η νύφη των πηγών Μέσμα, ενώ ο γυμνός άνδρας ίσως είναι προσωποποίηση του ποταμού Μέταυρου . (Στα πλαίσια του Δεύτερου Καρχηδονιακού Πολέμου, λαμβάνει χώρα η σημαντική Μάχη του Μέταυρου ποταμού 207 π.Χ. )

Νόμισμα με κεφαλή Διός αναφέρει ΜΕΣΜΑ και δεξιά στεφανηφόρος Νίκη
Το Ιππώνιον και η Μέδμη είναι οι δυο πόλεις των Επιζεφύριων Λοκρών στην Τυρρηνική Θάλασσα όπου οι δρόμοι με τα οχυρά τοις συνέδεαν με την μητρόπολη πόλη Στην Ελλάδα, στο ιερό της Ολυμπίας, το 1938, σε μια μπρούτζινη ασπίδα βρέθηκε το αρχαιότερο επιγραφικό στοιχείο προς βεβαίωση της Μέδμης που γνωρίζουμε μέχρι στιγμής το οποίο λέει ότι Μεδμέοι σε συμμαχία με την Επιζεφύριο Λοκρίδα και οι Ειπωνιείς ή Ιππωνιείς από το Ιππώνιο νίκησαν τον Κρότωνα.
Πήλινο αγαλματίδιο έφιππου από την Μέδμη – 490 π.Χ.


Πρόσωπα

Από εδώ ήταν ο  Φίλιππος Μεδμέος.  Γεννήθηκε τον τέταρτο αιώνα π.Χ. σύμφωνα με τον Πρόκλο. Αντ ‘αυτού, ο Διογένης Λαέρτιος δηλώνει ότι γεννήθηκε στην Οπούντα , γνωστός, μαθητής του Σωκράτη και, στη συνέχεια, φοιτητής, φίλος και προσωπικός γραμματέας του Πλάτωνα. Βέβαια Υπάρχει ο Φίλιππος Ὀπούντιος , ήταν φιλόσοφος και μέλος της Ακαδημίας του Πλάτωνα  κατά τη διάρκεια της ζωής του.
Ο Φίλιππος ήταν ο συντάκτης των νόμων του Πλάτωνα, επέβλεψε  μεταθανάτια τα έργα, καθώς και συγγραφέας του έργου με τίτλο « Περί ανέμων »Γύρω από τους ανέμους , όπως δήλωσε ο Αλέξανδρος Αφροδισιάδος στο σχόλιο στα Μετέωρα του Αριστοτέλη .( ο οποίος ήταν υπεύθυνος για τη μεταγραφή του Πλάτωνα Νόμοι σε δώδεκα βιβλία, και γράφοντας το δέκατο τρίτο βιβλίο,το Ἐπινομίς,  ο ίδιος:) .
Ο Φίλιππος Οπούντιος είναι μάλλον ο ίδιος με τον Φίλιππο της Μένδης (ή Mende ), τον αστρονόμο, ο οποίος περιγράφεται επίσης ως μαθητής του Πλάτωνα.
Τελικά αναφέρεται από πολλούς αρχαίους συγγραφείς, όπως ο Βιτρούβιος ,, ο Πλίνιος ο Πρεσβύτερος ,  Πλούταρχος , (που δηλώνει ότι απέδειξε την εικόνα της Σελήνης ), Πρόκλος και ο Αλέξανδρος της Αφροδισιάδος.της Μ Ασίας  Αστρονομικές παρατηρήσεις του έγιναν στην Πελοπόννησο και στη Λοκρίδα , και χρησιμοποιήθηκαν από τους αστρονόμους Ίππαρχο , Γέμινο της Ρόδου , και τον Πτολεμαίο. Λέγεται από τον Στέφανο του Βυζαντίου  ότι έχει γράψει μια πραγματεία για τους ανέμους,όπως αναφέραμε πιο πάνω .

Σήμερα πλέον  ο πλούτος των ευρημάτων δείχνει ότι τελικά η Μέσμη ή Μέδμη ήταν μία πλούσια πόλη ,εντυπωσιάζει δε η ποιότητα και η ποσότητα των ευρημάτων αυτής  της ελληνικής πόλεως

ΕΥΡΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΟΛΕΩΣ  ΣΤΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΗΣ ΜΕΔΜΗΣ ή ΜΕΣΜΗΣ 
ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΟΝ 6ο ΑΙΩΝΑ π.Χ.
Τα ευρήματα του Μουσείου σε μεγάλο βαθμό οφείλονται στο υλικό που βρέθηκε κατά τις ανασκαφές που διεξάγονται στο Ροζάρνο στις αρχές του εικοστού αιώνα από τον διάσημο αρχαιολόγο από το Rovereto τον Paolo Orsi (Rovereto, 1859-1935), το υλικό αποθηκεύεται για περίπου ένα αιώνα στα υπόγεια του Αρχαιολογικού Μουσείου του Reggio di Calabria σε δεκάδες σφραγισμένες συσκευασίες

Πολυάριθμα αντικείμενα και  με σπάνια κομμάτια που ανήκουν στην ιερή σφαίρα αλλά και στην καθημερινή ζωή , παράγονται τοπικά ή αλλού , είναι επομένως εκείνα που μπορεί  κάποιος να θαυμάσει  στο  Μουσείο.
Μεταξύ άλλων, δεκάδες από τα περισσότερα από 150 τεκμηριωμένα παραδείγματα με αναπαραγωγές στην αγγειοπλαστική, αφιερωματικών πήλινων αλόγων. 6ος – 5ος αι. π.Χ.

Αλλά και άλλο υλικό από αναθηματικές μορφές , όπως μεγάλες γυναικείες προτομές, χαρακτηριστική των τοπικών εργαστηρίων , που προσφέρονται από Μεδμέους Λοκρούς στους θεούς .

 

Υπάρχουν αυτοί με τον όμορφο λαιμό,μελανόμορφοι αμφορείς (525-500 π.Χ.) με  αγγεία αττικής παραγωγής από τη συλλογή Giovanni Gangemi όπως και  η οινοχόη  με γυναικεία κεφαλή αττικής παραγωγής (475-450 π.Χ.) ·

Ένα πήλινο αφιερωματικό ομοίωμα  βωμού στον οποίο απεικονίζεται μια Σφίγγα με φυσικά  θηλυκή κεφαλή.μια φιγούρα με ανάγλυφο πρόσωπο. 550-500 π.Χ.

Η σπάνια επιβεβαίωση μέσω μερικών κοσμημάτων, όπως τα ασημένια δαχτυλίδια και το ζευγάρι χρυσά σκουλαρίκια, που χρησιμοποιούνται ως ταφικά κτερίσματα και στην πατρίδα στους Λοκρούς στην κυρίως Ελλάδα .

Η σειρά από πύλινα ψημένα  ειδώλια του Ερμή Κριοφόρου , κομιστή ενός κριού, τόσο με την γενειάδα όσο και στην χωρίς γένια έκδοση (500-450 π.Χ.). Επίσης και άλλοι κριοφόροι βοσκοί .

 

 

Επίσης μερικά αντικείμενα κατασκευασμένα από γυάλινη πάστα με λαμπερή πολυχρωμία αποτελούμενη από μενταγιόν και φιαλίδια αρωμάτων, συμπεριλαμβανομένου ενός άθικτου αρύβαλλου  και ενός αμφορίσκου  κατακερματισμένου, βρίσκεται εδώ και λόγω αυτών των στοιχείων των αντικείμενων που είναι ελληνικά από την ανατολή ή και την ανατολική Μεσόγειο δείχνει το εύρος των εμπορικών συνδιαλλαγών της πόλεως .

 

Αυτή η παράξενη μορφή πρέπει προέρχεται  από τον φοινικικό κόσμο , αποδεικνύοντας πως αυτά τα εδάφη της Καλαβρίας στην αρχαιότητα είχαν  ευρύες εμπορικές και οικονομικές σχέσεις με το κύκλωμα της Ανατολικής Μεσόγειου.
Όπως και αυτή η μορφή κριαριού

Ένα  μοναδικό στον χώρο της τέχνης για  όλη τη Μεγάλη Ελλάδα, και ως απόδειξη των άριστων σχέσεων μεταξύ Μέδμης και  τηνπεριοχή της Αττικής και της Αθήνας, την απόδοση  σε 5 σκηνές από μία αθηναϊκή τραγωδία


Συνεχίζοντας…

Στλεγγίδες ξίφη, αιχμές βελών και άλλα μπρούτζινα

Στελγγίδα, επιτραπέζια σκέυη  λόγχες δόρατος και άλλα χάλκινα αντικείμενα 425 -420 π.Χ
Ελληνικά ξίφη
Οκλάζων παιδίο ένα αφιερωματικό αγαλματίδιο πυο συναντάμε και στην Κύπρο  μαζί  με χάλκινες αρύταινες

Η Δεξίωση…Ο τελευταίος αποχαιρετισμός
Τελετές…
 
Μελανοβαφή, μελανόμορφα και άλλα αγγεία 
525-520 π.Χ
 
Σώματα μορφές …
θεές και προσφορές πιστών …
Ο Τάλων ;

 
Σκεύη εργασίας και οικιακά σκεύη…
 
Κεφαλές, μορφές αγαλμάτων …

Φωτογραφία- κείμενα

  • Rosarno il Museo Archeologico di Medma
  • Από τον Ferruccio Cornicello
  • Διαδίκτυο
  • διαδικυτακά /www.famedisud.it/
  • ΕΡΓΑΣΙΑ ΑΠΟΔΟΣΗ ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΜΩΝ
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s